Matematica

Ce trebuie sa stie elevul de cl 1 la sfarsitul anului scolar


Extras din curriculum școlar 2010 www.edu.md
Clasa
Unităţi de conţinut (module)
Număr de ore
I

Evocare
8
Numerele naturale 0-10
24
Adunarea şi scăderea în concentrul 0-10
34
Numerele naturale 0-20. Adunarea şi scăderea
28
Numerele naturale 0-100. Adunarea şi scăderea
30
Ore pentru recapitulare, sinteze pe parcursul anului, la discreţia învăţătorului
12

1.            Evocare
•             Poziţii şi direcţii.
•             Însuşiri ale obiectelor (culoare, formă, mărime). Forme geometrice: cerc, triunghi, pătrat, cub.
•             Grupuri de obiecte şi corespondenţe.
Terminologie specifică:
-              sus/jos, pe/sub/între, interior/exterior,  stînga/dreapta, aproape/ departe, în faţă/în spate, înainte/ înapoi, vertical/orizontal/oblic;
-              identic/diferit, scurt/lung, scund/ înalt, subţire/gros, îngust/lat, uşor/ greu, mic/mare;
-              tot atît/mai puţin/mai mult.

2.            Numerele naturale 0-10
•             Numărul şi cifra: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 0. Numărul 10.
•             Relaţii de comparaţie a numerelor naturale.
•             Intuirea operaţiilor aritmetice de adunare şi scădere.
Elemente de limbaj matematic:
-              număr; cifră; mai mic/egal/mai mare;  semnele de comparaţie:  <, =, >; ordonare crescătoare/ descrescătoare.

3.            Adunarea şi scăderea  în concentrul 0-10
•             Tabla adunării şi scăderii. Adunări şi scăderi succesive.
•             Proprietăţi ale adunării şi scăderii:
-              intuirea proprietăţilor adunării: comutativitatea, asociativitatea, elementul neutru 0  (fără  utilizarea terminologiei specifice);
-              legătura dintre adunare şi scădere.
•             Probleme simple: de aflare a sumei, a restului, de mărire/micşorare a unui număr cu cîteva unităţi.
Elemente de limbaj matematic:
-  adunare, scădere: +, -; termen, sumă; descăzut, scăzător, diferenţă/ rest; mărire/ micşorare  a unui număr cu cîteva unităţi;
- problemă:  condiţie, întrebare, rezolvare, răspuns.

4.            Numerele naturale 0-20.  Adunarea şi scăderea
•             Numerele naturale de la 11 pînă la 20.
Relaţii de comparaţie a numerelor naturale.
•             Adunarea şi scăderea în concentrul 0-20, fără trecere peste ordin.
•             Probleme cu două adunări şi/ sau scăderi succesive, care presupun aflarea sumei şi/ sau a restului.
•             Probleme simple: de comparare prin scădere; de aflare a unui termen.
•             Măsurarea masei. Kilogramul.
Măsurarea capacităţii. Litrul.
Elemente noi de limbaj matematic:
-              număr natural: număr de o cifră, număr de două cifre; zeci, unităţi;
-              operaţie aritmetică: proba operaţiei.

5.            Numerele naturale 0-100. Adunarea şi scăderea
•             Numerele naturale pînă la 100 formate din zeci.
Numerele naturale de la 21 pînă la 100 formate din zeci şi unităţi.
Relaţii de comparaţie a numerelor naturale.
•             Adunarea şi scăderea în concentrul 0-100, fără trecere peste ordin.
•             Probleme simple de de aflare a descăzutului, a scăzătorului.
•             Măsurarea lungimii. Centimetrul, metrul.
Măsurarea timpului. Ceasul: ora. Calendarul: ziua, săptămîna, luna.
Unităţi monetare: banul, leul.
Elemente noi de limbaj matematic:
-              număr natural: număr par; număr impar.

Evaluările realizate la finele clasei I vor demonstra posedarea subcompetenţelor:
•             Identificarea, citirea, scrierea, compararea, ordonarea numerelor naturale 0-100.
•             Recunoaşterea formelor geometrice (cerc, triunghi, pătrat, cub) şi a poziţiilor relative ale unor obiecte în modele date şi în mediul înconjurător.
•             Efectuarea adunării şi scăderii în concentrul 0-100, fără trecere peste ordin.
•             Utilizarea elementelor de limbaj matematic aferent conceptelor de număr natural, adunare, scădere.
•             Aplicarea operaţiilor de adunare, scădere şi  a proprietăţilor acestora pentru:  compunerea şi descompunerea numerelor; aflarea unor numere necunoscute în exerciţii; schimb de bani.
•             Exprimarea şi compararea rezultatelor unor măsurători, utilizînd unităţi standard de măsură: pentru lungime (cm, m); pentru masă (kg); pentru capacitate (l); pentru timp (ora, ziua, săptămîna, luna); monetare (ban, leu).
•             Rezolvarea problemelor simple de adunare şi scădere, explicînd în cuvinte proprii  mersul rezolvării.

•             Formularea problemelor simple de adunare şi scădere, pornind de la: imagine, enunţ incomplet, schemă, numere, exerciţiu.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.