Ce trebuie sa stie elevul de cl 1 la sfarsitul anului scolar
Extras din curriculum școlar 2010 www.edu.md
Clasa
|
Unităţi de conţinut (module)
|
Număr de ore
|
I
|
Evocare
|
8
|
Numerele naturale 0-10
|
24
|
|
Adunarea şi scăderea în
concentrul 0-10
|
34
|
|
Numerele naturale 0-20.
Adunarea şi scăderea
|
28
|
|
Numerele naturale 0-100.
Adunarea şi scăderea
|
30
|
|
Ore pentru recapitulare, sinteze pe parcursul anului, la discreţia
învăţătorului
|
12
|
1. Evocare
• Poziţii
şi direcţii.
• Însuşiri
ale obiectelor (culoare, formă, mărime). Forme geometrice: cerc, triunghi,
pătrat, cub.
• Grupuri
de obiecte şi corespondenţe.
Terminologie specifică:
- sus/jos,
pe/sub/între, interior/exterior,
stînga/dreapta, aproape/ departe, în faţă/în spate, înainte/ înapoi,
vertical/orizontal/oblic;
- identic/diferit,
scurt/lung, scund/ înalt, subţire/gros, îngust/lat, uşor/ greu, mic/mare;
- tot
atît/mai puţin/mai mult.
2. Numerele
naturale 0-10
• Numărul
şi cifra: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 0. Numărul 10.
• Relaţii
de comparaţie a numerelor naturale.
• Intuirea
operaţiilor aritmetice de adunare şi scădere.
Elemente de limbaj matematic:
- număr;
cifră; mai mic/egal/mai mare; semnele de
comparaţie: <, =, >; ordonare
crescătoare/ descrescătoare.
3. Adunarea
şi scăderea în concentrul 0-10
• Tabla
adunării şi scăderii. Adunări şi scăderi succesive.
• Proprietăţi
ale adunării şi scăderii:
- intuirea
proprietăţilor adunării: comutativitatea, asociativitatea, elementul neutru
0 (fără
utilizarea terminologiei specifice);
- legătura
dintre adunare şi scădere.
• Probleme
simple: de aflare a sumei, a restului, de mărire/micşorare a unui număr cu
cîteva unităţi.
Elemente de limbaj matematic:
- adunare,
scădere: +, -; termen, sumă; descăzut, scăzător, diferenţă/ rest; mărire/
micşorare a unui număr cu cîteva
unităţi;
- problemă:
condiţie, întrebare, rezolvare, răspuns.
4. Numerele
naturale 0-20. Adunarea şi scăderea
• Numerele
naturale de la 11 pînă la 20.
Relaţii de comparaţie a numerelor naturale.
• Adunarea
şi scăderea în concentrul 0-20, fără trecere peste ordin.
• Probleme
cu două adunări şi/ sau scăderi succesive, care presupun aflarea sumei şi/ sau
a restului.
• Probleme
simple: de comparare prin scădere; de aflare a unui termen.
• Măsurarea
masei. Kilogramul.
Măsurarea capacităţii. Litrul.
Elemente noi de limbaj matematic:
- număr
natural: număr de o cifră, număr de două cifre; zeci, unităţi;
- operaţie
aritmetică: proba operaţiei.
5. Numerele
naturale 0-100. Adunarea şi scăderea
• Numerele
naturale pînă la 100 formate din zeci.
Numerele naturale de la 21 pînă la 100 formate din zeci
şi unităţi.
Relaţii de comparaţie a numerelor naturale.
• Adunarea
şi scăderea în concentrul 0-100, fără trecere peste ordin.
• Probleme
simple de de aflare a descăzutului, a scăzătorului.
• Măsurarea
lungimii. Centimetrul, metrul.
Măsurarea timpului. Ceasul: ora. Calendarul: ziua,
săptămîna, luna.
Unităţi monetare: banul, leul.
Elemente noi de limbaj matematic:
- număr
natural: număr par; număr impar.
Evaluările realizate la finele clasei I vor demonstra posedarea
subcompetenţelor:
• Identificarea,
citirea, scrierea, compararea, ordonarea numerelor naturale 0-100.
• Recunoaşterea
formelor geometrice (cerc, triunghi, pătrat, cub) şi a poziţiilor relative ale
unor obiecte în modele date şi în mediul înconjurător.
• Efectuarea
adunării şi scăderii în concentrul 0-100, fără trecere peste ordin.
• Utilizarea
elementelor de limbaj matematic aferent conceptelor de număr natural, adunare,
scădere.
• Aplicarea
operaţiilor de adunare, scădere şi a
proprietăţilor acestora pentru:
compunerea şi descompunerea numerelor; aflarea unor numere necunoscute
în exerciţii; schimb de bani.
• Exprimarea
şi compararea rezultatelor unor măsurători, utilizînd unităţi standard de
măsură: pentru lungime (cm, m); pentru masă (kg); pentru capacitate (l); pentru
timp (ora, ziua, săptămîna, luna); monetare (ban, leu).
• Rezolvarea
problemelor simple de adunare şi scădere, explicînd în cuvinte proprii mersul rezolvării.
• Formularea
problemelor simple de adunare şi scădere, pornind de la: imagine, enunţ
incomplet, schemă, numere, exerciţiu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.